Smells like spring - NEUSbrief lente 2023

 
Het is weer tijd voor een verse NEUSbrief, waarin ik jullie op de hoogte breng van mijn recente avonturen in de wereld van de geur en geurkunst. Het is een voorjaar vol spannende exposities en media events, met hoogtepunten die ik graag met jullie wil delen.

Een van de meest bijzondere exposities waar ik momenteel aan deelneem, is "Smells like Roses". Deze internationale tentoonstelling vindt momenteel plaats in het museum Awahou-Nieuwe Stroom in Nieuw-Zeeland. De expositie is uniek door samenwerking tussen Nieuw-Zeeland en Nederland. Ik ben uitgenodigd door het museum in Nieuw-Zeeland en mijn deelname is mogelijk gemaakt door het Oranje Trust. Deze bijzondere expositie is samengesteld uit geurkunst uit beide landen. 


De tentoonstelling biedt een prachtige diversiteit aan olfactory art. Samen met geurkunstenaars Raewyn Turner en Brian Harris (geurkunstinstallaties, NZ) en Frank Bloem (geurbeleving, NL), toon ik er twee olfactorische wandtapijten en twee art video's. Geurhistorica en curator Caro Verbeek (NL) verzorgde de geschreven inleiding van de expositie. 


De druk bewegende puffers en klokken van Raewyn Turner en Brian Harris vormen een mooi contrast met de zuil met Noordzee geuren van Frank Bloem en mijn verstilde olfactorische tapisserieën die af en toe een subtiel pufje geur afgeven. De ‘puffers’ van Raweyn zijn een fraai technisch hoogstandje gerealiseerd door haar partner Brian Harris die veel van robotics afweet. De apparaten reageren op nabijheid en geven dan een geur af. Spannend om te zien, want door de techniek lijken de dingen een soort levende wezens te worden. Mijn art video’s die refereren aan de geuren in de tapisserieën, zijn levensgroot te zien op een beeldscherm in het midden van de zaal en zorgen voor weer een heel ander soort beweging. Het is een bijzondere, geurige totaalbeleving. 

 

Ruiken aan 'Single Pine'
 De Nederlandse ambassadeur van Nieuw Zeeland
ruikt aan Mosmeisje


De expositie werd op een bijzondere manier geopend door de Nederlandse ambassadeur, burgemeester Wanden en Robin Hapi; de Maori Kaumata -een soort Maori burgemeester- die een bijzondere, rituele zegen gaf aan het evenement. De expositie "Smells like roses" loopt tot eind juli 2023, waarna er plannen zijn voor een vervolg in Aotearoa. 
Bekijk het filmpje met de Maori blessing 

Cézanne met de plantenspeler
Op het moment van de opbouw van de expositie was ik in afwachting was van ons eerste kleinkind. Daarom is andere dochter Puck (Cézanne) in mijn plaats met de kunstwerken naar de andere kant van de wereld afgereisd, om ze ter plekke op te bouwen. (zie filmpje) Bij de grote opening van de expositie voerde Puck alias Cézanne ook nog een multi-zintuigelijke muzikale performance uit; ze speelde live een stuk uit haar album Reflections en improviseerde daarna met mijn plantenspeler op muziek gegenereerd door een roos, in combinatie met de geur van rozen. Haar muziek van de EP Reflections kun je HIER beluisteren


De plantenspeler kun je trouwens live horen, hier in Nederland, tijdens een rozenritueel & cacaoceremonie, op aanvraag te organiseren voor groepen van 8-10 personen.  

 

Overigens is onze prachtige kleindochter Liv inmiddels gezond ter wereld gekomen! Speciaal vooor haar heb ik, om dit te vieren, haar eigen natuurlijke parfum heb gecomponeerd; geïnspireerd op een wens voor alle vrouwen in de wereld: vrijheid en vrede. Het parfum bevat laurier en patchoeli, een verrukkelijke combinatie. Waarom ik voor deze geuren koos, kun je lezen in de plantenprofielen in mijn boek 'Geurpsychologie voor iedereen’. Het boek is in de boekenwinkels en online te koop of rechtstreeks bij de uitgever. 


ACTUEEL en binnenkort te zien is de aankomende expositie "Kracht" in Loods Zes in Amsterdam waaraan ik deelneem. Vanaf komende zaterdag 13 mei tot en met 21 mei is er een week lang een grote expositie te beleven. Dit is de jaarlijkse ledenexpositie van de kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken, waar ik met trots lid van ben. Mijn bijdrage aan de tentoonstelling bestaat uit het olfactorische drieluik 'Touch of nature'; een wandtapijt, een paneel en een keramisch object. 

Je bent van harte uitgenodigd om langs te komen! 

'Kracht', 13 tot en met 21 mei

Loods 6, KNSM laan 143, Amsterdam

Openingstijden: 13.00-17.00

 entree: € 2,-

 

Ruiken en voelen aan het 
olfactorische wandtapijt
Touch of Nature
Nog meer geurkunst Een andere bijzonder evenement, georganiseerd door het Weefhuis in Zaandijk, was dit voorjaar de expositie 'Zinnenprikkelend'. De expositie was speciaal gericht op blinden en slechtzienden. Mijn wandtapijt 'Touch of Nature'  was uitgekozen om aan te ruiken en te betasten. Het was een expositie met kunst die toegankelijk is voor mensen met een visuele beperking; er was volop kunst aanwezig waarmee de diverse zintuigen werden geprikkeld. Het was ontzettend leuk om te beleven hoe de bezoekers op deze manier van kunst konden genieten. Bezoekers van mijn exposities weten inmiddels dat ik graag mijn kunst zo toegankelijk mogelijk probeer te maken. Naast de geur die in mijn kunst te ruiken is, is er bij het werk altijd een QR-link te vinden naar een gesproken beschrijving of het verhaal achter de kunst. Op mijn Geurambassadeur soundcloud staan beschrijvingen, verhalen en interviews.

 

'Atmos Spheres'
Ook in april was er het evenement "Broze Aarde", gebaseerd op het gelijknamige gedicht van de Zuid-Afrikaanse dichter Antjie Krog. Dit evenement vond plaats tijdens de themamaand "De Heilige Natuur" georganiseerd door de Vrije Universiteit Amsterdam. Het was een prachtige gelegenheid om kunst en poëzie samen te laten smelten tot een zintuiglijke ervaring en de inhoud van dit rauwe gedicht ten volle ervaren. Tijdens dit evenement werden drie van mijn geurkunstwerken tentoongesteld en konden bezoekers een intense geurbeleving ervaren. Bij de voordracht van het gedicht was er ook dans en muziek. 

Geurbeleving bij Broze aarde
(Foto: Daniëlle Roeleveld)
Voor de geurbelevingen tijdens de voordracht had ik geurcomposities gemaakt die betrekking hadden op de poëtische woorden uit het gedicht; zo was er het ‘Zomerabrikozenkind’ en ‘Brulhelder’.  De geur ‘Brulhelder’ bestaat uit een zelf gedestilleerd hydrolaat (aromatisch water) van lavendel en drie types zeewier. Ongemakkelijk en zeker niet voor de hand liggend, net als het gedicht. Professor Hans Alma was de grote aanjager van dit bijzondere project. Zij schreef een indrukkwekkende inleiding rond 'Broze aarde' die je kunt teruglezen op haar website.

Wil je ook een speciale geurbeleving voor een bepaald event of gelegenheid? Dat kan, ik ga graag voor je aan de slag.   


In Galerie DNA in Deventer was in de maand april een expositie met als thema "Natuur als Leidraad". Hier toonde ik verschillende olfactorische panelen, en het grote wandtapijt genaamd "Wood Wide Web". De expositie was een viering van de schoonheid en diversiteit van de natuur en de rol die geur daarin speelt.


Tenslotte, geur in de media. 

Naast de Nederlandse media was er dit voorjaar ook in diverse Vlaamse media gelegenheid om mijn verhaal te delen. 

Zo was er een artikel in het populaire meidentijdschrift Flair rond 'Geur en je humeur' en artikelen in de zaterdagbijlage van drie grote Vlaamse kranten, waaronder de Antwerpse Gazet met het artikel 'Feelgood beauty'. Daarnaast was ik te horen in een radio-uitzending van Generation M, van de Belgische omroep Music and More, waar we spraken over het hoe en waarom van lichaamsgeuren. 

HihaHilarius en de Geurambassadeur
Ook bij NH Radio had ik een geurig gesprek met journalist Sjoerd Hilarius: over geuren rondom moederdag en de speciale betekenis die ze kunnen hebben. Dit voelde trouwens als een reünie, omdat we al jarenlang samenwerkten voor het programma "HihaHilarius en de Geurambassadeur". Begin juni verschijnt er in Santé magazine een mooi artikel over 'De kracht van geur op onze herinnering'.


Het is geweldig om te zien dat geur ook in de media steeds meer erkenning krijgt en dat ik als geurambassadeur een rol mag spelen in deze groeiende interesse.

Wil je artikelen lezen en horen volg dan deze link.


Een hele mooie, geurige lente en zomer toegewenst!

Warme groet,

Claudia de Vos

Populaire posts