De donkere, zinvolle dagen voor kerst



Deze dagen kun je als donker, somber of grijs ervaren. Maar wat als je ze nu eens als omhullend ziet. Even weg uit de spotlight en je ongestoord in de diepte begeven gewoon door te ‘zijn’, niets te hoeven. Het seizoen van winterrust. Het is een uitstekende tijd om aan zelfreflectie te doen, bijvoorbeeld door meditatie. Het kan natuurlijk ook dat je dit moment van diepe stilte juist wil vieren; met lichtjes in de kerstboom, een kaarsje aansteken. Of misschien door het doen van een ritueel.

Rituelen leven enorm. Links en rechts van me zie ik steeds meer mensen op zoek naar manieren om bepaalde gebeurtenissen of seizoenen te markeren. Hoe mooi is het om bepaalde momenten in je leven die extra beleving te geven waardoor je er een zinvolle betekenis aan geeft. Rituelen zorgen voor een gevoel van verbondenheid en werken troostend.

Een ritueel kan bestaan uit een bepaalde handeling die voor jou betekenisvol is en onderstreept wordt door het gebruik van een bepaald voorwerp, een affirmatie, een gedachte, muziek of geur.

Waar woorden soms eerst niet gevonden kunnen worden, kunnen geuren herinneringen ophalen en je helpen de juiste woorden te formuleren. Geuren kunnen bijdragen aan een ontspannen sfeer, zorgen voor herkenning en nodigen uit tot een gesprek.

Door te kiezen voor een ritueel waarin geur een rol speelt, kan het moment beklijven als een nieuwe, gezamenlijke herinnering.

In mijn geurwerk kom ik steeds vaker de vraag tegen om mee te denken over geuren die ingezet kunnen worden om een bepaald moment te vieren. Elke geur heeft namelijk zijn eigen eigenschap, kwaliteit en betekenis. Door een geur in te zetten passend bij dat moment, kun je een herinnering genereren die je gemakkelijk kunt terughalen door eenvoudigweg opnieuw aan dezelfde geur te ruiken.

Een goed begin van het ontwikkelen van een ritueel met geur is het vormen van je eigen verhaal: wat wil je vieren, is het voor jou persoonlijk of is het een gezamenlijk ritueel? Wil je zorgen voor een lichte toon in de viering, of wil je juist een diepere laag opzoeken waarin je misschien tot inzichten kunt komen?

Met mijn boek ‘Geurpsychologie voor iedereen’ heb ik een aromatisch kompas gecreëerd om richting te geven aan welke geuren je hiervoor zou kunnen gebruiken. Door het lezen van de verschillende geurprofielen en het bekijken van het kompas word je geïnspireerd om zelf met geur aan de slag te gaan. 

Vind je het spannend om dit te doen, omdat je bijvoorbeeld nog niet zo veel ervaring hebt met het werken met geur, kun je natuurlijk ook kiezen voor een persoonlijk consult of masterclass. Hierin leer je geuren effectief toe te passen en ook heel belangrijk, deze met eigen neus te ruiken.

Zou je zelf wel eens een ritueel met geur willen meemaken, maar kun of wil het niet zelf opzetten en organiseren?

Speciaal voor persoonlijk afscheid en rouwverwerking heb ik het ritueel 'Fluisterklokjes’ ontwikkeld. HIER vind je daar meer informatie over.

Eens een ritueel meemaken? Dat kan. Je zou kunnen aanschuiven bij de cacaoceremonie met rozenritueel; gericht op introspectie, liefde en verbinding. Dit voorjaar staat weer een nieuwe sessie gepland.
Kijk in de agenda voor meer informatie en actuele data.

Een eigen ritueel met geur speciaal voor jou? Ook daar help ik je graag mee. In nauw overleg ontwerpen we een geurritueel om datgene te markeren waar jij betekenis aan hecht. 
Mail me gerust om uit te vinden wat ik voor je kan betekenen.

Tenslotte nog wat licht: in de Amsterdamse Kunstkapel kun je van 14 tot en met 18 december terecht voor de tentoonstelling 'LICHT' van De Onafhankelijken. Ik toon er mijn geurend wandtapijt 'Woudh Wide Web'. Kunstenaars, locatie en openingstijden

Alvast hele fijne, gezellige, donkere dagen met veel lichtjes toegewenst!

Warme groet,

Claudia de Vos

Woudh Wide Web | Claudia de Vos | Olfactory tapestry






Populaire posts