Hoe kóm je dr'op?!

Hoe kóm je dr'op?! Soms krijg ik de vraag hoe en waarom ik een geurkunstwerk maak. Het is best lastig om iets wat je hebt gemaakt zo uit te leggen dat het kwartje valt. In dit luchtige blog doe ik een poging. In de videoclip onderaan kun je zelf eens kijken hoe dat eruit ziet.

Kunst beleven zou je kunnen vergelijken met het waarnemen van een geur; de persoonlijke ervaring is het eerste dat resoneert. Je herkent iets uit je eigen belevingswereld en/of het roept een herinnering op. Soms is het een ondefinieerbaar gevoel: je vindt iets lekker of niet (geur) of mooi of niet (kunst). Het zijn meestal onbewuste processen. 

Touch of Nature (2)
Het is interessant om te bedenken dat wanneer je als kunstenaar een bepaald verhaal wil vertellen of een gevoel wil oproepen, je er van bewust moet zijn dat je een universele taal moet gebruiken. Tenminste, als het je wens is je verhaal te willen laten resoneren bij een bredere groep. Zo’n taal kan bestaan uit het gebruik van universeel (archetypisch) herkenbare ‘beelden’ (en in mijn geval ook geuren) die dit gevoel kunnen oproepen. 
Het lijkt nu of er een geheel rationeel, beredenerend maakproces is ontstaan: echter het tegendeel is waar. Als kunstenaar probeer je in te tunen op wát en hóe je iets wil vertellen. Het is voor mij een gevoelsmatig proces wat pas achteraf beredeneerd kan worden, vaak door de toeschouwer. Meestal ontstaan de ideeën voor mijn kunst tijdens meditatie of tijdens het moment tussen waken en slapen; in mijn eigen reservoir van het onderbewuste. Ik heb een vraag, zoek naar een ‘vorm’ en laat het los. Het antwoordt toont zich daarna in vele gedaantes.

Touch of Nature: paneel en wandtapijt
Zo kwam ik vooraf aan het maakproces van Touch of Nature bij het opruimen een foto tegen dat als een sleutel in mijn creatieve slot paste. Het ware woorden als ‘oorsprong, verbinding, aangeraakt en natuur’ die in mijn hoofd klonken en mij leidden naar de kunst die ik wilde creëren. Waarbij ik tegelijk wist dat één vorm niet genoeg was. Er moesten meerdere uitdrukkingen van hetzelfde verhaal komen. Door steeds andere materialen te gebruiken ontstonden er verschillende expressies van hetzelfde verhaal. De natuurlijke geurcomposities die in de kunstwerken zijn verwerkt (met ingebouwde geursystemen), zijn op een soortgelijke manier ontstaan: de blend is op basis van de geur van vers gras, maar heeft in elk werk een nuance verschil gekregen. 


Een verhaal in drie verschillende dimensies. Wat een fantastisch maakproces met zich mee bracht. En een wens om ‘Touch of Nature’, linksom of rechtsom, te laten landen bij de waarnemer. Met de hoop dat een klein zaadje van dit idee achter dit werk- Touch of Nature- ontkiemt.

De kunstwerken zijn in de tentoonstelling 'Geurzicht, sense of Nature' tot 30 juni 2022 te zien en te ruiken in conferentie centrum Drakenburg, Baarn
Openingstijden tentoonstelling: maandag t/m vrijdag, 9.30-17.00

Touch of nature (1)

Beeld

Keramiek, bladgoud (dubbel torengoud 23,75 k), geurcompositie met vers gras,

in perspex vitrine met geïntegreerd geursysteem

Formaat: H 20 x B 20 x D 10 cm


Touch of nature (2)

Houten paneel met keramiek en bladgoud (dubbel torengoud 23,75 k), geurcompositie met vers gras, geïntegreerd geursysteem

Formaat: H 60 x B 60 cm


Touch of nature (3)

Olfactorisch wandtapijt

Getuft wandtapijt in zuiver scheerwol, geurcompositie met vers gras, geïntegreerd geursysteem

Formaat: H 122 x B 116 cm


Aankoopinformatie: ga naar mijn website geurambassadeur.nl

Populaire posts