GEURZICHT: kunst met geïntegreerde geuren

 

Natuurlijke geuren hebben een helende kracht en roepen beelden en herinneringen op die ik in mijn kunstobjecten en installaties tot uitdrukking brengt. 


Geurkunst... het roept bij veel mensen vragen op, maar ook nieuwsgierigheid, want wat is het en hoe werkt dat dan? 

Dat het kunstwerken zijn waaraan daadwerkelijk geroken kan worden is voor velen een verrassing. De meeste toeschouwers zijn namelijk gewend vooral kunst van een afstand te bekijken, terwijl bij mijn kunst je juist wordt uitgenodigd om heel dichtbij te komen, te ruiken en daarna  pas weer het totaalbeeld in je op te nemen. En soms mag je het werk op een bepaalde plek aanraken; je drukt op een balg om de geur vrij te geven. Dat is natuurlijk best spannend.


De reacties van de bezoekers weerspiegelen deze aspecten.

Ze zijn verrast en geraakt door de kunst met geur die allerlei herinneringen oproepen. De beelden versterken dat gevoel, of zorgen voor een nieuwe invalshoek van ervaring. 


Het komt soms ook voor dat bezoekers weinig geur waarnemen en zich daar dan 'een soort van' voor schamen. Door corona hebben veel mensen reukverlies en kunnen minder goed ruiken. Ik zou vooral deze mensen willen aanmoedigen: kom! Ruik zo vaak je kunt! Ik geef trouwens ook trainingen om het reukvermogen na corona te verbeteren; want ja dat kan. Maar daar moet je wel je best voor doen, herhalen is wel het sleutelwoord. In de training leer je stap voor stap hoe je dit het beste kunt doen én hoe je gemotiveerd blijft. En als dat dan lukt: hoe gaaf is het weer om dat hele scala aan geurbelevingen aan je voorbij te zien (ruiken) trekken en je te laten meenemen door de beelden en je eigen herinneringen.


Inmiddels hangt / staat de tentoonstelling 'GEURZICHT, sense of nature' alweer bijna twee maanden in het prachtige conferentiecentrum Drakenburg in Baarn. De kunst kan daar nog tot eind juni worden bekeken. De tentoonstelling omvat geurende keramische beelden, schilderijen en zelfs wandtapijten. 

Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn geurkunst: Ik heb een informatieve (Engelstalige) mini-docu gemaakt voor het Amerikaanse vakblad IJFHA waarin ik meer vertel over de achtergrond van mijn geurkunst. 


Bezoekersinformatie 

'GEURZICHT, sense of nature'

Conferentiecentrum Drakenburg

Dr. Albert Schweitzerweg 1

3744 MG Baarn

Openingstijden tentoonstelling: maandag t/m vrijdag 9.30- 17.00

4 april tot en met 30 juni 2022


Mocht je dit blog nu lezen nadat deze tentoonstelling afgelopen is, kun je in mijn agenda kijken naar waar de volgende expositie plaats gaat vinden. 

 

Wil je een werk voor thuis of in je bedrijf/ praktijk: kom gerust een keer langs in mijn studio voor meer informatie. 


Je alvast inlezen in de werking van geur? Mijn boek 'Geurpsychologie voor iedereen' is in de boekhandel of online te verkrijgen.

Website Claudia de Vos | Geurambassadeur: geurambassadeur.nl




Populaire posts