Vraag jij ook steeds 'hoe is het met je gezondheid?'



Geurkunst installatie 'Gesundheit'  
Op mijn solotentoonstelling 'Raw materials', vorig jaar op kasteel Groeneveld, stond mijn installatie 'Gesundheit' bestaande uit een reuze-zakdoek waarop in alle talen van de wereld de respons op niezen staat geschreven. Ook was er de loopneus aan het infuus, een graadmeter waarop neuzen in allerlei vormen te zien waren en een lege medische encyclopedie. De installatie verbeeldde de geschiedenis van het omgaan met niezen en loopneuzen. De installatie bevatte ook een herkenbare geur die ook de luchtkwaliteit verbetert. Vandaag bedacht ik me huiverig hoe deze installatie onze huidige situatie bijna exact weergeeft.

Met het verdampen van sommige typen essentiële olie  kun je je omgeving aardig virusvrij maken en zorgen dat je je weerstand verhoogt. Virusvrij betekent in deze situatie vrij van 'bekende virussen' en streptokokken. Er is momenteel een run op de essentiële olie van ravensara, ravintsara  en eucalyptus maar deze geven geen garantie dat je dan niet besmet kunt worden. Werken aan je weerstand en de richtlijnen van het RIVM opvolgen is het beste advies. Maar dat gezegd hebbende, kunnen essentiële oliën in deze tijden zeker je fysieke- en je geestelijke gezondheid dienen.

Er is veel stress, angst om ziek te worden, angst voor eenzaamheid, depressie; noem maar op. Op dit gebied kunnen bepaalde geuren van dienst zijn. Momenteel werk ik aan het boek ‘Geurpsychologie voor iedereen', dat komend najaar uitkomt bij Uitgeverij Akasha. Daarin schrijf ik over de mogelijkheden om je geestelijke conditie en welzijn te verhogen. Het wordt een omvangrijk naslagwerk waar je zowel thuis als professional veel aan kunt hebben. 


Uit dit boek alvast wat kleine tips. Om je mentaal op te peppen kun je thuis mediteren met de geur van bijvoorbeeld Ceder (atlas) om je te 'ankeren' in deze roerige tijden. Of kun je bergamot verdampen: goed voor een positief gevoel en ontspannend voor lijf en leden. Wil je meer dan alleen ruiken, kijk dan eens naar:



Dat kan eigenlijk best eenvoudig. Kies op mijn website je favoriete kunstwerk uit, bijvoorbeeld het kunstwerk 'Red cedar, tree of life' (hier midden van de foto). Ik stuur je dan een sample van de geur, de linkjes van het beeldmateriaal en het achterliggende verhaal toe; als tekst en als luistermoment. Zo kun je vanuit je eigen veilige thuishonk er eens even zintuigelijk 'tussenuit'. Lees hier meer over op mijn website .

Je kunt je in ieder geval vast verheugen op een nieuwe aflevering komende week van een radioitem van Hihahilarius en de Geurambassadeur op NH radio, die 'Hiha-houdt het hoofd koel" als thema heeft. Het wordt een gezellig thuisavontuur.

Je vast voorinschrijven voor het boek 'Geurpsychologie voor iedereen'
Schrijf je in voor de neusbrief  (onderaan de pagina van de link) en vul in het veld 'naam' het woord 'Boek' in. Dan reserveer ik vast een exemplaar voor je.


Ik wens iedereen voor de komende tijd een frisse neus, heel veel sterkte en vertrouwen in de toekomst toe.


Hartelijke groet,
Claudia De Vos
Geurambassadeur

Populaire posts