Snotgorgel: Gesundheit!


Snotgorgel is typisch zo’n woord waarvan ik niet meer weet of deze alleen binnen ons gezin wordt gebruikt of dat er meer mensen zijn die dat bezigen. Ontstaan in tijden van explosieve druipneuzen, pakken zak doeken en waterige ogen. En veel stomen. Boven zo’n kom met groene balletjes erin. 

En op een dag werd ik wakker en zag het kunstwerk wat ik ging maken duidelijk voor me. Gesundheit! 

De eeuwige druipneus, altijd terugkerende verkoudheid, zelf een beetje aan sukkelen. En jawel; eucalyptus. Dé geur (uit die groene balletjes) om eindelijk weer lucht te krijgen. Slijmoplossend en bacteriedodend. 

En het is toch wel prachtig om te ontdekken dat er een soort universele behoefte bestaat om antwoord te geven als iemand niest. Hoezo dan?
Ik heb een aantal mooie verklaringen gevonden. 

Niet alleen de zorg om het behoud van de gezondheid is een terugkerende respons in veel talen, maar heel vaak word er ook het goddelijke bij gehaald ter bescherming van de ziel. Zoals het geloof dat de mogelijkheid bestaat om je ziel uit je lichaam te kunnen niezen en wat tegen is te gaan met een soort bezwering: God Bless you!

Maar ook dat we niezen eigenlijk best humoristisch vinden: het plotselinge controleverlies, lekker snuiten en even helemaal bevrijd zijn (Een soort nasaal orgasme wellicht? )

En daar is het kunstwerk dan. Geboren uit de fascinatie rond niezen, de wonderlijke werking van eucalyptus, het cartooneske snuiten en de snotgorgel. ‘Gesundheit’; mijn respons op het niezen, snotteren en snuiten in 84 talen. 

Kom kijken, ruiken en luisteren vanaf ‪8 januari in Kasteel Groeneveld Baarn tijdens mij solotentoonstelling 'RAW MATERIALS'



AGENDA:
8 Jan.- 24 maart 2019 Raw Materials |solotentoonstelling  met symposium 'Healing Environments' ( 10 februari, 2019) | Kasteel Groeneveld | Baarn
3- 29 Maart MLB Galerie | Stroming | Groepsexpositie De Onafhankelijken | Amsterdam
28 maart | HOVO Cursusdag  "De Kunst van het mogelijke" met expositie, i.s.m. professor Hans Alma, oefeningen in aandacht en verbeeldingskracht | Utrecht |  aanmelden: via (HOVO site)


Populaire posts