Geur doet stilstaan bij het moment

"Herinneringen 
gestold in tijd van leven 
vloei in eeuwigheid"
n.a.v. het kunstwerk
'het Lied van Nekhbet' 
(door Ellen Otker )
"Geur doet stilstaan bij het moment" was een treffende uitspraak die we tijdens de cursusdag "De Kunst van het Mogelijke" terugkregen.

Deze speciale 'Hovo' cursusdag (Hoger onderwijs voor ouderen) was een samenwerking met Hans Alma, hoogleraar aan de vrije universiteit in Brussel waarbij een tentoonstelling van mijn geurkunst en 'de verbeeldingscyclus' (het model van Hans) uitnodigden tot 'aandachtig waarnemen'. 

In verschillende stappen werd de nodige 'bagage' verzameld om tot persoonlijke inzichten te komen. 

Aan het einde van de dag werden alle indrukken samengebracht en tot een persoonlijke essentie terug gebracht. In de vorm van  een Haiku gemaakt door de cursisten. De Haiku's waren zo mooi dat ik deze hieronder graag publiceer! (met toestemming van de deelnemers). 



"Siebold neemt me mee.
Wierook zang water en wolken

tijd en eeuwigheid"

Gemaakt n.a.v. de Installatie 'Ode aan Siebold' 
"Eeuwenoude boom 
je wortels zijn diep gegrond
 jij geeft me houvast"


Gemaakt n.a.v.
 'Ceder Tree Heritages'





"De vijf zintuigen 
steeds ervaren geur kleur klank 
mijn neus hard gewerkt"
"Zal dat ooit kunnen 
tussen wereldse volken 
goed samenleven"
Hans Alma










Blij bij mijn Ceder Tree Heritages
De morgen begint
deze dag verwachtingsvol
wat ben ik blij nu 
———
Maak je jezelf open 

zet je zintuigen op scherp 
overweldigend.
——-


Beleving door geur 

is geen verzoek programma 
ik wil het leren
——-
Geur-altijd-overal 
kunst moet je gaan zoeken 
geurkunst fascinerend.

Beleven van geur 
vandaag tot leven gebracht 
vermengd met een beeld.
(Door  Marijke)
——-
Verbindende geur,
zacht nabij en onderweg 

als wiegend spinrag
(Door Anneke Doeven)
——
Roepende geuren
vertedering gevoel verdriet 
herinneringen

Iets wat ruikt bestaat
zonder geur geen beleving 
ruiken is gezond
——
Temidden van kunst
een zaal vol mooie mensen 
wat is dit toch rijk

Geur die binnenkomt waar 
komt dit gevoel vandaan? 
Het borrelt en bruist
——
Gebeente droogt uit
geuren blijven stromen
vernieuwing altijd 
(Door Philip Idenburg)
 ——
De geur, hij is er
zwaar warm verkoelend zoet 

maar wat zegt het mij?
(Door Paul Mensink)


Omdat de belangstelling voor deze dag zo groot was en snel vol was, is er een tweede dag gepland op 28 maart 2019.  Aanmelden voor "De Kunst van het mogelijke" kun je HIER (HOVO site)

AGENDA:
December 1 -2 | Pocket expositie Groepstentoonstelling | De Onafhankelijken | House of Arts & Crafts | Oude Schans 21 | Amsterdam
8 Jan.- 24 maart 2019 Raw Materials |solotentoonstelling  met symposium 'Healing Environments' ( 10 februari, 2019) | Kasteel Groeneveld | Baarn


Populaire posts