Lekkere poep van de klipdas

Wist u dat er een geur extract bestaat gemaakt van de fossiele uitwerpselen van de Kaapse Klipdas? Ik kwam het jaren terug tegen en het flesje met de substantie droeg de tot de verbeelding sprekende naam ‘Pierre d’Afrique’. Op dat moment had ik geen idee wat het was, ik dacht vooral dat het stenen uit Afrika waren en vroeg me vervolgens af hoe je dit in hemelsnaam kon destilleren.

Fossiele Hyenadrol in het
Natuur Historisch Museum Rotterdam

Inmiddels weet ik beter en sinds gisteren de bezoekers van de vriendendag in het Natuur Historisch Museum in Rotterdam ook. Voor dit museum stelde ik voor deze gelegenheid een geurbeleving samen, waarbij ik op zoek ben gegaan naar geuren die een rol spelen in het museum. 

Een van de tentoonstellingen is “Opgeraapt, opgevist en uitgehakt’. Fossielen in alle soorten en maten. Zo herbergt het museum ook een fossiele drol van een Hyena. Wat mij weer op het idee bracht van de Kaapse Klipdaspoep .

Maar hoe komt überhaupt iemand op het idee om fossiele uitwerpselen van een klipdas te gebruiken als medicijn of als parfum? 

In Zuid Afrika in de Gamaskloof, een afgelegen gebied wat tot 1963 alleen te voet kon worden bereikt, werd deze rotsachtige gefossieleerde substantie in traditionele geneeskunde bij epileptische aanvallen gebruikt. Het blijkt dat dit bestanddelen bevat die ook te vinden zijn in moderne medicijnen die hiervoor worden ingezet. Kaapse klipdassen hebben de gewoonte om steeds op dezelfde plek, als ware het latrines, hun behoefte te doen. Jaar na jaar wordt dit een metersdikke kleverige massa waarin divers plantenmateriaal ingesloten wordt. In de (duizenden) jaren die daarop volgen ‘fossieleerd’ deze massa door droogte en ontstaat het zogeheten ‘Pierre d’Afrique’ (Hyraceaum). 

Tegenwoordig wordt dit materiaal vooral geëxporteerd naar Frankrijk en gebruikt als ‘dierlijke’ noot in parfums, vaak gecombineerd met andere dierlijke geuren zoals civet of muskus.Een beetje viezigheid in een geur vinden we lekker. Het maakt een parfum interessant; als ware het een ‘dissonante’ noot in een muziek akkoord! 

Zelf aan de slag met geur? www.connectingscents.com/index.html#fragrant-topics

Parfum en geur-wetenswaardigheden abonneren NEUSbrief (verschijnt 1x halfjaar) http://www.connectingscents.com/index.html#agenda

Natuur Historisch Museum Rotterdam www.hetnatuurhistorisch.nl

ENGLISH version of this blog: Ambass'odor


Lekkere poep?


Populaire posts